Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Problém Základních škol je v efektivitě. Dávám přednost domácímu vzdělávání

Pozornost. Je rozdíl, jestli věnujete něčemu pozornost dobrovolně, tj. proto, že vás to zajímá, nebo nedobrovolně, tj. přestože vás to nezajímá. V druhém případě potřebujete vyvinout jakési volní úsilí, které unavuje a vyčerpává. 

Pozornost. Je rozdíl, jestli věnujete něčemu pozornost dobrovolně, tj. proto, že vás to zajímá, nebo nedobrovolně, tj. přestože vás to nezajímá. V druhém případě potřebujete vyvinout jakési volní úsilí, které unavuje a vyčerpává.

 

  Školní látka děti nezajímá. To platí většinově.    Děti škola unavuje a budí v nich odpor - o tom snad nikdo nepochybuje. Příčina tkví v nedobrovolnosti.

 

  Všichni vidí odpor, jaký mají školní děti k učení, a proto se  mnozí včetně rodičů domnívají, že  děti mají obecně odpor k učení;  neboli si myslí, že kdyby si mohly děti samy zvolit, tak by se zabývali vším jiným jen ne učením. Podle některých expertů trvá určitou dobu, než se děti zbaví odporu k učení poté, co jsou  převedeny do domácího vzdělávání.

 

  K tomu je třeba říct, že odpor k učení není vrozený, ale získaný. Vzniká nátlakem, vnějším nucením, ať už ze strany rodičů nebo státu prostřednictvím povinné školní docházky. Normální rodiče nenutí děti učit se, co momentálně nechtějí, ale škola se tomu nevyhne. Proto má domácí vzdělávání lepší šance než škola.

 

   Aston, neboli Ondřej Neff, ve svém článku „Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl“

 31. března na Neviditelném psu, brojí proti tzv. domácímu vzdělávání. Vlastně radí ministryni školství, aby přestala „zpřesňovat pravidla“ a rovnou ten nesmysl domácího vzdělávání zakázala.

 

 Co se týče „zpřesňování pravidel“, ministerštvo školství nechce se pustit do ostrého sporu se zastánci domácího vzdělávání, a tedy  naznačuje , že na ně bere ohled, ale ve skutečnosti je základní trend jasný: centrálně řízené a nucené vzdělávání. Postupuje se takticky jako všude salámovou metodou.

 

Ondřej Neff se odvolává na svého slavného otce Vladimíra Neffa, který prý u Ondřeje „jen dbal na to, abych pana učitele pořádně poslouchal a nosil domů dobré známky, jinak dostanu na prdel. Že by mě učil sám, to ho nenapadlo ani v bláznivém snu, a že by měl co učit!“ cituji z jeho článku.  Podezírám Ondřeje, že to píše účelově, možná si dobře nepamatuje na dobu základní školy. Jeho otec, geniální spisovatel, si dobře uvědomoval, jak efektivní je vnitřní motivace, což dokazuje v románu „Srpnovští páni“ (vydání 1957, str.39-41), kde přichází malý Petr k faráři Čenkovi - požaduje na faráři, aby ho učil latinsky. Ale farář nechce:

  „Já tě naučím, ale ne, co chceš ty, nýbrž, co chci já,“ řekl farář. Jenže Petr se nedal, nechtěl se učit než to, co chtěl sám, a také se to naučil.

 

  Je už bezpečně zjištěno, že dítě se, které se vzdělává s vnitřní motivací se učí mnohem efektivněji než dítě s vnější motivací. Vnitřní motivace vzniká, když si dítě samo najde, co se chce učit, kdežto vnější motivace se používá, když se dítěti předkládá, co se má a musí učit.

 

 Všimněte si, že když  je dítě vnitřně motivováno, hledá si učitele. Proto jsou možné školy jako je Sudbury Valley School,, kde si mohou děti najít odborníky, aby je naučili, co po nich děti chtějí. Vzpomínám si, že jsem měl v mládí o 3 roky staršího kamaráda, na kterého jsem se mohl spolehnout, když jsem potřeboval něco vysvětlit. Ptát se na to ve škole učitele, mně nenapadlo „ani v bláznivém snu“.

  

   Příběh „staršího kamaráda“ není náhodný. Veledůležitým, poznatkem současné pedagogické psychologie (viz např. Peter Gray), je že se děti nejvíce naučí ve věkově (i jinak) promíchané skupině. V Sudbury Valley School jsou promíchány děti od asi 5 let až do 17 let. Takové skupiny dětí vznikají spontánně na ulici po škole nebo o prázdninách. Děti se  hodně naučí  samy mezi sebou. Naproti tomu v současné škole jsou děti schválně soustředěny do tříd  podle stejného věku. to je jeden z důvodů, proč je základní škola neefektivní. Hlavním důvodem je ovšem to, že v takovém prostředí nefunguje vnitřní motivace.

 

  Děti se učí v prostředí, ve kterém se pohybují.  Myslím, že prostředí Ondřeje Neffa bylo značně inspirující, bylo to prominentní prostředí, a malý Ondřej se naučil hodně už jen tím, že v tomto prostředí žil. Otec byl zřejmě zaujat psaním, že se osobně na výchově syna nepodílel. Tak to někdy u umělců bývá.

 

  Standardizace a glajchšaltování je dnes trend , ale v dokumentech Ministerstva školství se to snaží zamlžit neustálým zdůrazňováním toho, že školy mají „do jisté míry“ volnost, jak budou učit, jaké metody si zvolí a jak napíší svůj RVP (RVP = rámcový učební plán).

 

  Tzv. reforma školství spočívá hlavně v tom, že se termíny ze socialistického školství nahrazují novými slovy jako RVP = dřívější osnovy, „klíčové kompetence“ = vědomosti a dovednosti, „kurikulární vzdělávání“ = socialistické celoživotní vzdělávání a podobně). Ve skutečnosti chtějí mít pod kontrolou už od mateřské školy - i ta si také musí vypracovat RVP závislý na požadavcích ministerstva. Z mateřské školy mají vycházet (s odpuštěním) „polotovary“, na které může navázat výrobní linka Základní školy (proto se provádí vstupní kontrola neboli přijímací pohovory a zkoušky), a ze ZŠ musí vyjít opět výstupní kontrolou (vysvědčení)  potvrzené polotovary pro střední stupeň vzdělávání a konečnou výstupní kontrolou je  povinná maturita.

 

  Takto zhruba praví základní dokument vypracovaný týmem odborníků pod vedením prof. Jiřího Kotáska v roce 2001 a nazvaný „Bílá kniha“ (v  metodických a jiných dokumentech označovaný jako „BK“, protože vědečtí pedagogové milují zkratky např. ŠVP a RVP – PV a ZV a GV a SOV, RUP a ŠUP, VP atd. ).

 

 Prof. Kotásek v roce 2006 krátce před smrtí se zamýšlel nad „implementací“ reformy v BK, a viděl jistá rizika, například v tom, že se najdou kritikové, který v reformě budou vidět podobu s centrálně plánovaným jednotným socialistickým školstvím. Souhlasil s tím, že ta podoba tu je. (Ono si stačí přečíst  jeho BK a hned máte pocit, že jste v roce 1968 s tehdejším celoživotním vzděláváním jako reakcí na vědeckotechnickou revoluci ve světě – to jsou myšlenky z let 1966 až 1989, kdy prof. Kotásek začínal kariéru.) Prof. Kotásek si myslel, že  bez plánování to ani v dnešním školství nejde. Protože základním pojmem pedagogiky je cíl, a bez plánování nedosáhnete cíle. On tomu věřil a myslel to dobře.

 

Jenže se  totálně mýlil.

Autor: Jiří Plíva | čtvrtek 14.4.2016 11:18 | karma článku: 11,58 | přečteno: 308x
  • Další články autora

Jiří Plíva

Povinná škola pro šestileté děti je špatně

Mám zkušenost s individuální výukou pěti-šestiletých dětí. Každé dítě je odlišné i podle toho v jakém prostředí vyrůstá. Prostředí učí. Děti jsou posílány do povinné školy předčasně.

17.9.2018 v 11:17 | Karma: 16,34 | Přečteno: 776x | Diskuse| Společnost

Jiří Plíva

K tomu plagiátorství

Podle mého názoru jsou paní Malá a pan Krčál jsou jen špičkou obrovského ledovce, který se občas vynoří nad hladinu.

18.7.2018 v 16:43 | Karma: 22,00 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Politika

Jiří Plíva

Klaus mladší v Boleticích

Nelíbí se mi článek Václava Klause ml.na Novinky.cz (zde) o jeho návštěvě tzv. pasťáku v Boleticích.

15.5.2018 v 21:45 | Karma: 17,33 | Přečteno: 1588x | Diskuse| Společnost

Jiří Plíva

Spory o dvouleté děti

V souvislostí s úmyslem některých poslanců dát do zákona povinnost pro mateřské školy přijímat do péče už dvouleté děti se o tomto problému diskutuje a diskuze často míří do nepodstatných věcí.

28.3.2018 v 16:30 | Karma: 7,85 | Přečteno: 309x | Diskuse| Politika

Jiří Plíva

Indoktrinace ve školství

Indoktrinace (z lat. doctrina, nauka) znamená úsilí zaměřené k slepému a odevzdanému přijetí určité doktríny, názorů či postojů, které nepřipouští diskusi ani kritiku. Někdy je provázeno nátlakem nebo hrozbami. (Wikipedie)

22.2.2018 v 17:36 | Karma: 13,68 | Přečteno: 741x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 981x
Měním názory. Baví mne pozorovat svět a  učit se. Pozoruji, jak se řád rodí z chaosu, bud násilím nebo spontánně - to je lepší. Trochu chaosu není na škodu.

Seznam rubrik